Brev:
Sunde madvaner
4. marts 2015
Alder:
20 mdr.
Sunde madvaner
Kære Helen
Vi har en datter på 20 mdr. som pt er ca. 90 cm høj og vejer 16 kg og det er ifølge kurverne og børnelægen for meget.
Vi bliver frivilligt fulgt at børnelægen, da hun udtrykker bekymring for vægtkurven.
Der er ingen anden bekymring at spore. Hun udvikler sig lige som hun skal ellers og er utrolig fremme i skoene. Snakker meget og forstår stort set alt. Går, hopper, kravler på alt og løber uden problemer. Sidder stort set aldrig stille.
Vi bliver jo også bekymret herhjemme for hendes vægt og ønsker på ingen måde at hun skal blive overvægtig og fx få en svær skolegang.
Vi har aldrig givet hende en masse slik, is mm. Kun et minimum. Vi er meget opmærksomme på det.
Hun har heller aldrig fået sødmælk men skummetmælk og vand.
Vi prøver at lave hendes mad så fedtfattig som mulig.
Morgenmad består af havregrød lavet på vand med et jordbær og mælk til at drikke.
Hun får mad i vs både formiddag, middag og eftermiddag og det er meget varieret.
Mit spørgsmål går egentlig på om du har nogen gode råd og fif til formiddags- og eftermiddagssnack og noget til inden aftensmaden som svarer til hendes alder?
Vi spiser omkring kl. 17.30-18 men hun ber som regel om noget i ulvetimen.
Håber du har lidt fif til sunde alternativer for synes det er rigtig svært når man aldrig bare giver en kiks, bolle, figenstang, rosiner mm. som jeg kan høre mange andre gør.
Hilsen
Den lidt frustreret mor som vil gøre alt for hendes datter