Sunde madvaner

4. marts 2015

Alder:
20 mdr.

Sunde madvaner

Kære Helen

Vi har en datter på 20 mdr. som pt er ca. 90 cm høj og vejer 16 kg og det er ifølge kurverne og børnelægen for meget.

Vi bliver frivilligt fulgt at børnelægen, da hun udtrykker bekymring for vægtkurven.

Der er ingen anden bekymring at spore. Hun udvikler sig lige som hun skal ellers og er utrolig fremme i skoene. Snakker meget og forstår stort set alt. Går, hopper, kravler på alt og løber uden problemer. Sidder stort set aldrig stille.

Vi bliver jo også bekymret herhjemme for hendes vægt og ønsker på ingen måde at hun skal blive overvægtig og fx få en svær skolegang.

Vi har aldrig givet hende en masse slik, is mm. Kun et minimum. Vi er meget opmærksomme på det.

Hun har heller aldrig fået sødmælk ...

Annonce

... men skummetmælk og vand.

Vi prøver at lave hendes mad så fedtfattig som mulig.

Morgenmad består af havregrød lavet på vand med et jordbær og mælk til at drikke.

Hun får mad i vs både formiddag, middag og eftermiddag og det er meget varieret.

Mit spørgsmål går egentlig på om du har nogen gode råd og fif til formiddags- og eftermiddagssnack og noget til inden aftensmaden som svarer til hendes alder?

Vi spiser omkring kl. 17.30-18 men hun ber som regel om noget i ulvetimen.

Håber du har lidt fif til sunde alternativer for synes det er rigtig svært når man aldrig bare giver en kiks, bolle, figenstang, rosiner mm. som jeg kan høre mange andre gør.

Hilsen
Den lidt frustreret mor som vil gøre alt for hendes datter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor